Evoluție sau Revoluție? Viitorul profesiei contabile, dezbătut la ediția aniversară a Congresului profesiei contabile din România

Evoluție sau Revoluție? Schimbarea nu mai este o opțiune, este o necesitate. În zilele noastre, provocarea în organizații nu constă în a învăța să acceptăm schimbarea, ci în identificarea celui mai eficient mod în care schimbarea trebuie să se realizeze.  

Palatul Parlamentului a găzduit, în zilele de 3 și 4 octombrie a.c., ediția aniversară a Congresului profesiei contabile din România, cel mai important eveniment profesional-academic, organizat de Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).

Cea de-a XXIV-a ediție a Congresului profesiei contabile, cu tema #FutureReadyProfessionals – Evoluție sau Revoluție?, a marcat împlinirea a 100 de ani de la primul Congres al profesiei contabile din România.

Evenimentul a reunit unele dintre cele mai avizate voci din lumea contabilă la nivel global, reprezentanți ai instituțiilor și autorităților de reglementare, ai mediului de afaceri, ai mediului academic și specialiști din domenii conexe.  

Participanții au explorat modul în care profesia contabilă se adaptează pentru a fi pregătită pentru viitor și au căutat răspunsul care sa definească modul în care se realizează schimbarea. Este această transformare o evoluție sau o revoluție în toată regula?

Într-o lume în continuă schimbare, în care progresele tehnologice, economice și sociale se succed cu o viteză extraordinară, numai cei care se vor adapta vor moșteni viitorul. „Oare ce ne rezervă viitorul? Evoluție sau Revoluție? În contextul digitalizării rapide, al așteptărilor crescânde din partea tuturor părților interesate și al provocărilor globale complexe, este esențial să ne adaptăm, să inovăm și să ne consolidăm competențele și cunoștințele. Trebuie să fim pregătiți pentru viitor, capabili să navigăm cu succes în peisajul dinamic al lumii contemporane și să contribuim valoros la binele societății. În fața acestor provocări, CECCAR își reafirmă angajamentul de a promova excelența, etica și integritatea și de a contribui la crearea unui cadru propice pentru inovație și progres”, a declarat, în deschiderea evenimentului, Elena-Ecaterina Chivu, președintele Consiliului superior al CECCAR.

Reprezentanți ai instituțiilor naționale și ai unor organizații de profil de la nivel internațional au transmis mesaje în deschiderea evenimentului, vorbind despre rolul important al profesioniștilor contabili pentru evoluția economiei, a societății: Cătălin-Daniel Fenechiu (Senatul României), Marius-Constantin Budăi (Camera Deputaților), Mihai Precup (Secretar de Stat, Cancelaria Prim-ministrului), Attila György (Secretar de Stat, Ministerul Finanțelor), George-Bogdan Ilea (Secretar de Stat, Ministerul Justiției), Jakub Bejnarowicz (Director regional pentru Europa, AICPA & CIMA), prof. univ. dr. Dorel Mihai Paraschiv (Prorector, Academia de Studii Economice din București).

Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR, a subliniat în cadrul Congresului că evoluția contabilității a fost legată de evoluția modelelor de afaceri, a societății. „Dacă analizăm trecutul, se constată că a existat întotdeauna o relație simbiotică în ceea ce privește contabilitatea și dezvoltarea societății, dezvoltarea economică, dezvoltarea comerțului. […] Vorbim astăzi despre smart economysmart businesssmart growth, dar vorbim doar de contabilitate. De ce nu vorbim despre smart accounting? […] Este clar, vine perioada în care trebuie să ne concentrăm pe crearea de valoare și pe asigurarea securității afacerii. Cu siguranță conformitatea rămâne vitală, pentru că ea produce datele, informațiile pentru sistemul decizional. Dar aceasta trebuie să fie doar fundația pe care trebuie să așezăm acele servicii care produc valoare adăugată clienților noștri.[…] Schimbarea nu trebuie să fie o alegere binară între evoluție și revoluție, ci fiecare tip de schimbare își are locul său în funcție de contextul specific. Vorbind despre tradiție, despre principiile contabile, etică și integritate, acestea trebuie să evolueze. În schimb, când vorbim despre tehnologiile revoluționare, acestea schimbă paradigme, schimbă culturi, schimbă procese și probabil că aici va trebui să schimbăm rapid, radical și să ne adaptăm la realitatea zilelor noastre și la viitor printr-o revoluție”.

Având în vedere importanța securității informațiilor și a afacerilor în era digitalizării, Robert Șova i-a propus vicepreședintelui IFAC crearea unui grup de lucru pe domeniul Forensic Accounting.

Jean Bouquot, vicepreședintele International Federation of Accountants (IFAC), este de părere că există o revoluție în activitatea contabilă din ultimele decenii, iar acest ritm se accelerează în prezent. Potrivit vicepreședintelui IFAC, privind spre viitor, în privința sustenabilității este vorba despre revoluție, nu despre evoluție.

În ceea ce privește transformarea digitală, Jean Bouquot a declarat că este nevoie „să acționăm rapid și trebuie să ne dezvoltăm abilitățile și competențele necesare. Perioada pandemiei de COVID a condus la o evoluție pentru profesia noastră în ceea ce privește digitalizarea, iar acest tip de evoluție va continua. În anii următori vom vedea contabili care fac lucrurile altfel. Această schimbare ar putea fi o revoluție”.

Bouquot consideră că pentru atragerea și menținerea noilor generații de profesioniști contabili „ar fi mai bine să ne concentrăm pe evoluții mai mărunte decât pe o revoluție majoră. Să ne gândim, de exemplu, la nevoia de a adapta în mod constant și educația în domeniul contabil”.

Mark Vaessen, președintele Accountancy Europe, referindu-se la provocarea lansată de tema evenimentului, #FutureReadyProfessionals – Evoluție sau Revoluție?, a spus că, spre exemplu, în Țările de Jos, de unde provine, cel puțin în ceea ce privește sustenabilitatea în business, a observat o evoluție. Profesioniștii din țara sa au decis voluntar să facă aceste schimbări și sunt deja parte a acestui proces. Totuși, când vine vorba de ritmul acestor schimbări, la momentul trecerii de la sistemul voluntar la unul obligatoriu, președintele Accountancy Europe consideră că profesia contabilă se va confrunta cu o revoluție, dar că aceasta este pregătită să facă față acestei provocări. „Este evoluție sau revoluție? Eu vin dintr-o țară în care se pune accent pe evoluție, nu pe revoluție”, a concluzionat Mark Vaessen.

Philippe Arraou, președintele ETAF – European Tax Adviser Federation a spus: „Evoluție sau Revoluție? Întrebarea zilei. Mintea mea de contabil trebuie să găsească un echilibru între stânga și dreapta”. Acesta a lansat o invitație participanților, aceea de a încerca găsirea unui echilibru între cele două perspective de acțiune. Arraou a precizat că, în principiu, toate aceste transformări care caracterizează domeniul financiar-contabil se circumscriu evoluției, pentru că practicienii au nevoie de timp pentru a se adapta la schimbări, la noile experiențe: „Este mai bine decât o revoluție, care să se întâmple de pe o zi pe alta”. Cu toate acestea, președintele ETAF crede că „o mică revoluție poate fi binevenită”, mai ales dacă profesioniștii din domeniul financiar-contabil vor ști să profite de schimbări pentru a deveni „pioneri” ai acestor transformări. Cheia dezvoltării profesiei noastre este să rămânem flexibili și adaptabili. „Trebuie să ne adaptăm procedurile și operațiunile pentru a răspunde nevoilor clienților și pentru a răspunde tuturor provocărilor cu care ne confruntăm astăzi și în viitor. Schimbările oricum se petrec. Este o certitudine. Nu există niciun dubiu asupra acestui lucru. În ceea ce privește tema de dezbatere, evoluție sau revoluție, finalmente, oricum vom avea parte de o schimbare”, a concluzionat Arraou.

Florin Toma, expert contabil practician și ex-președinte Accountancy Europe (2019-2020), a declarat: „Acum, dicționarul definește revoluție ca fiind răsturnarea forțată a unui guvern sau a unei ordini sociale în favoarea unui sistem nou sau ca o transformare radicală într-un anumit domeniu. În niciun caz nu sugerez că ar trebui să răsturnăm vreun sistem. Dar nu ar trebui să renunțăm la unele dintre practicile și obiceiurile și paradigmele noastre învechite în favoarea unui sistem rezistent la schimbări viitoare?”. „Avem două alegeri. Să rămânem în zona noastră de confort, riscând să devenim irelevanți, sau să ne asumăm rolul de pionieri într-o nouă era a contabilității. Educați-vă continuu! […] Adoptați tehnologia! […] Investiți în instrumente digitale care vă vor eficientiza fluxurile de lucru! […]  Revizuiți etica firmei! Faceți o verificare internă pentru a vă asigura că principiile etice sunt la fel de solide ca orice alt aspect al afacerii și reevaluați modelul de afaceri. Dacă ceva nu funcționează, aveți curajul să-l schimbați. Fiți agili, adaptați-vă, inovați. Deci, Evoluție sau Revoluție? Ambele. ”, a concluzionat Florin Toma.

Așadar, opiniile exprimate în prima zi a Congresului au deslușit răspunsul la întrebarea: Evoluție sau revoluție? Acesta este: Evoluție și Revoluție!

Cea de-a XXIV-a ediție a Congresului profesiei contabile din România a continuat miercuri, 4 octombrie, cu dezbateri care au abordat cele trei dimensiuni ale schimbării profesiei, în cadrul a trei paneluri cu teme de actualitate: ESG: o nouă paradigmă de creare a valorii; Fiscalitatea, adaptată pentru transformarea digitală; Contabilitatea criminalistică pentru o mai bună guvernanță.

Înregistrarea evenimentului este disponibilă pe CECCAR TV.

660 371 congres

Leave a Reply

Jean Bouquot, Vicepreședinte International Federation of Accountants

Jean Bouquot became IFAC Deputy President in November 2022. Prior to his appointment, Mr. Bouqout joined the IFAC Board in November 2020, nominated by Compagnie Nationale des Commissaires aux Comptes (CNCC) and Conseil Supérieur de l'Ordre des Experts-Comptables.

Mr. Bouquot was the president of CNCC from February 2017 to October 2020. From December 2012 to December 2014, he was vice-chairman of the Compagnie Régionale des Commissaires aux Comptes de Versailles (regional statutory auditors professional body) and member of the CNCC. From 2014 until 2016, he was chairman of the Compagnie Régionale des Commissaires aux Comptes de Versailles and in February 2015, he was appointed Board Member of the CNCC.

Partner at EY until October 2020, Mr. Bouquot was an audit partner since 1992 and has 40 years of experience, at Arthur Andersen from 1980 to 2002 and then EY. He was also in charge of assurance service line for France/Luxembourg/Maghreb from 2008 to 2015.

Mr. Bouquot attended HEC business school and Institut d'Etudes Politiques of Paris. He is an expert-comptable and commissaire aux comptes. He also served as a reserve colonel in the French Air Force from 2008 to 2020, including attending the Auditor 59 session at the Institut des Hautes Etudes de la Défense Nationale.


This will close in 0 seconds

Mark Vaessen, Președinte Accountancy Europe

Mark Vaessen took over as President of Accountancy Europe on 1 January 2023. Mark is global head of corporate & sustainability reporting for KPMG internationally and a senior sustainability partner in the Netherlands.

He has extensive expertise in capital markets, global standards, and EU regulatory issues. Until end of 2022, Mark was head of Professional Practice at KPMG Netherlands. Prior to that, Mark led KPMG's International Standards Group in London and its network of reporting specialists for nearly 20 years.

He served on several standards boards, including EFRAG and SASB, and is a former member of the IFRS Advisory Council of IASB.


This will close in 0 seconds

Veronika Pountcheva, Board member, ISSB

Veronika Pountcheva was appointed as a full-time member of the International Sustainability Standards Board (ISSB) in August 2022, effective 1 October 2022.

Prior to her appointment, Ms Pountcheva served as Senior Vice President of corporate responsibility of METRO AG and Co-chief Executive Officer of NX Food, with responsibility for developing the company’s long-term sustainability strategy. She previously held leadership roles at METRO in Bulgaria, Ukraine, Germany and Serbia. Ms Pountcheva also chaired initiatives at the Consumer Goods Forum and Leading Executives Advancing Diversity.

Ms Pountcheva holds a Master’s of Economics from the University of National and World Economy in Sofia and a Master’s of Mechanical Engineering and Chemistry from the Technical University of Sofia.


This will close in 0 seconds

Dr. Kari Day, Senior Manager Certified in Financial Forensics Credential, AICPA

Dr. Kari C. Day, CPA, CGMA , FCPA , CFE - is an AICPA Senior Manager for the Certified in Financial Forensics [CFF®] credential.

Dr. Kary Day has earned four professional accounting credentials, a Master of Accountancy degree, and a Doctorate in Advance Accounting Theory with a focus on Forensics. Kari began her career in public accounting, advancing to Senior Auditor before repositioning into higher education, earning rank and tenure as an Associate Accounting Professor in Oregon USA.

While completing her dissertation on CPA Human Skill Competencies, she worked as a subject matter expert and consultant for continuing professional education, university accounting programs, and course level editing and design.

Kari thoroughly enjoys the creative intelligence involved in conceptual strategies for exemplary global accounting programs and worldwide proficiency for the accounting profession. It is her privilege to collaborate with friends and colleagues to promote forensic accounting awareness around the world.


This will close in 0 seconds

Adriana-Florina Popa,
conf. univ. dr.

Adriana Florina Popa este conferențiar universitar abilitat în Departamentul de Contabilitate și Audit din cadrul Facultății de Contabilitate și Informatică de Gestiune, ASE, doctor în Contabilitate din 2008, având 22 de ani de experiență academică, practică și de cercetare în domeniul contabilității și fiscalității.

A absolvit Facultatea de Contabilitate și Informatică de Gestiune în anul 2001, programul de studii aprofundate „Audit și Management Contabil” din cadrul aceleași facultăți, precum și masterul în limba engleză „Research and Teacher Education for Business & Economics (EDU-RES)” organizat de Facultatea de Relații Economice Internaționale, ASE. Studiile economice au fost completate de cele juridice, obținând diploma de master în „Drept fiscal” în cadrul Facultății de Drept a Universității din București.

Este membru al International Accounting Education Panel (IPAE) în cadrul International Federation of Accountants (IFAC) și coordonatorul Institutului National de Dezvoltare Profesionala Inițială si Continua din cadrul Corpului Experților Contabili si Contabili Autorizați din România (CECCAR), fiind implicată în activități dedicate educației la nivel internațional și național. Formarea academică însoțită de calitatea de formator pentru profesioniștii contabili și stagiarii CECCAR reprezintă o sursă puternică de cunoaștere a dezvoltării și implementării efective a cerințelor de educație contabilă în România.

Cu experiență profesională de expert contabil și fost membru al Grupului de experți în TVA din cadrul DG TAXUD - Comisia Europeană și în Consiliul Economic și Social din România, reprezintă profesia în diferite comisii privind legislația contabilă și fiscală.

Activitatea ei publicistică s-a concretizat în numeroase cărți și articole despre contabilitate financiară, audit și fiscalitate ca autor sau coordonator, precum și în calitatea de editor asociat al revistei CECCAR Business Review (indexată BDI).


This will close in 0 seconds

Philippe Arraou, Președinte, European Tax Adviser Federation

Philippe Arraou is a Certified Public Accountant in France since 1986, with his own practice of 40 people, after having been President and CEO of BDO France (1500 people) till 2020.He was President of the French Institute of CPA “Ordre des Experts-Comptables”, from 2015 to 2017.
He is President-founder of ETAF, the European Tax Advisers Federation, since 2016.
He served IFAC, the global Federation of his profession, as Board member from 2016 to November 2019, chairing the Advisory group on “Technology” which he founded, and he is today an Observer member on behalf of CILEA.
He was President of “CILEA”, the Latin Committee Europe America, from 2019 till 2022, and today Vice-President, on behalf of France.
He was President of FCM, The Mediterranean Federation of Accountants in 2018 and 2019, and today member of the Executive Committee.
Philippe Arraou was founder and first President of the European Federation EFAA, the European Federation of Accountants and Auditors for SMEs, from 1996 to 1999.
He published 3 books :
- « The Public Accountant and the digital economy » prefaced by Minister Macron - 2016
- “The digital transformation of SMEs” prefaced by Minister Mahjoubi - 2018
- “Everything changes … even the business!” prefaced by Minister Le Maire (2021)
on the topic of corporate social responsibility.
He was in charge of two missions for the French Government:
- In 2017: member of the working group in charge of elaborating the draft of law PACTE for Minister Le maire, relaunching economy, in charge of innovation and technology
- In 2018: special report to First Minister on “digital of transformation of Small Business”


This will close in 0 seconds

Alexandra Lazăr, Ministerul Finanțelor

Întreaga activitate profesională a Alexandrei Lazăr este legată de Ministerul Finanțelor – Direcția de legislație și reglementări contabile. În cadrul acestei structuri și-a construit cariera, proces început imediat după absolvirea facultății.

Principala atribuție a structurii menționate o reprezintă elaborarea de reglementări contabile aplicabile operatorilor economici.

Aderarea la Uniunea Europeană a constituit o etapă importantă deoarece a impus schimbări legislative inclusiv în ceea ce privește raportarea financiară, ceea ce a condus la o adevărată reformă în domeniul contabilității. Alexandra Lazăr a fost și este implicată în mod direct în transpunerea legislației din domeniul contabilității.

Deține titlul de doctor în domeniul contabilității; este membru al Corpului Experților Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, precum și al Camerei Auditorilor Financiari din România, dar și membru în colegiul de redacţie al revistei Finanţe Publice şi Contabilitate a Ministerului Finanţelor.


This will close in 0 seconds

Marcel Vulpoi, Vulpoi&Toader Management

Marcel Vulpoi, doctor în contabilitate începând cu anul 2009, și-a început cariera în domeniul contabilității în anul 2004, în calitate de acționar al Vulpoi & Toader Management, firmă care în prezent este cea mai mare din România în domeniul contabilității, oferind servicii de tipul one-stop-shop în domeniul contabilității, consultanței, HR, legal, fonduri europene etc.


This will close in 0 seconds

Mihai Precup, Secretar de Stat
Cancelaria Prim-Ministrului

Mihai Precup este Secretar de Stat în cadrul Cancelariei Prim-Ministrului începând cu august 2023. Înainte, Precup a fost Secretar de Stat în cadrul Ministerului Finanțelor şi a avut în responsabilitatea sa relația cu instituțiile financiare internaționale, managementul participațiilor statului și divizia de management al investițiilor publice. Mihai a fost partener şi membru în comitetul de investiții al unui fond de private equity cu filiale în Luxembourg şi Bucureşti. Mihai este un bancher experimentat în domeniul investițiilor și al dezvoltării, cu o carieră de excepție în Luxemburg și Franța. Pentru 5 ani, el a fost cadru didactic la Universitatea Sorbona în Paris unde a predat un curs de Politici Monetare şi un curs de private equity. Mihai Precup a absolvit un program de doctorat în private equity care a fost desfăşurat în cotutelă între Universitatea Paris 1 Panthéon Sorbonne şi Universitatea de Vest din Timișoara. De asemenea, Mihai a absolvit programul de licență al Academiei de Studii Economice din Bucureşti şi a urmat un masterat în inginerie financiară la Universitatea Paris 1 Panthéon Sorbonne. Timp de câțiva ani, a fost consilier al vicepreședintelui Băncii Europene de Investiții, responsabilitățile sale fiind legate de Europa de Sud-Est (Grecia, Cipru, Bulgaria, România și FYROM). În această calitate, a sprijinit finanțări în valoare de peste 10 miliarde de euro pentru dezvoltarea proiectelor publice şi a companiilor locale. Mihai Precup are legături extinse cu lumea financiară și de afaceri la nivelul UE și nu numai și este pasionat de dezvoltarea pe termen lung a României. Mihai a fost nominalizat în Forbes 30 sub 30 ca un lider în ascensiune în sectorul financiar-bancar.


This will close in 0 seconds

Robert-Aurelian Șova, Vicepreședinte Consiliul superior al CECCAR

Robert Șova este vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR începând cu anul 2022. Robert exercită activitatea de expert contabil din anul 2006. În martie 2014 a fost ales vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR, iar începând cu octombrie 2014 a exercitat funcția de președinte al Consiliului superior al CECCAR, pentru două mandate, până în 2022.

În plan didactic, începând cu anul 1997 a parcurs toate etapele evoluției gradelor didactice în cadrul facultății de Contabilitate și informatică de gestiune a Academiei de Studii Economice din București (ASE). Din anul 2013 este profesor universitar. Robert a susținut prima teză de doctorat în cadrul ASE, în anul 2005, având ca subiect de cercetare business intelligence și aplicabilitatea în domeniul financiar contabil. În anul 2014, Robert a susținut cea de-a doua teză de doctorat în cadrul facultății Paris 1 Panthéon-Sorbonne din Franța, având ca subiect de cercetare sustenabilitatea, legătura dintre performanța economică și cea de mediu. Domeniile de interes în cariera academică sunt contabilitatea managerială, business intelligence și sustenabilitatea.

Robert a ocupat funcția de prorector al Academiei de Studii Economice din București în mandatul 2012-2016, având în portofoliu activitatea financiar-contabilă și de resurse umane.


This will close in 0 seconds

Ramona Jurubiță, Partner KPMG

Ramona Jurubiță Country Managing Partner, KPMG in Romania, coordonează guvernanța și strategia companiei, reprezentând grupul de firme KPMG din România&Moldova atât pe piața locală, cât și pe plan internațional. Prin mandatul său, Ramona contribuie nu doar la consolidarea poziției KPMG în România, dar și la conturarea unui mediu socio-economic rezilient și sustenabil. Pe lângă poziția de membru în Consiliul de conducere al KPMG CEE, Ramona este vicepreședintele Consiliului de Administrație al Investitorilor Străini, președintele fundației United Way Romania, membru în Consiliul de Orientare și Analiză Strategică al Universitatii Bucuresti. În plus, prin experiența multi-dimensională a celor peste 25 de ani în fiscalitate, Ramona participă ca membru în cadrul unora dintre cele mai prestigioase asocitații profesionale, atât locale, cât și internaționale (CECCAR, CCF, ANEVAR, ACCA). Dublu-licențiată, atât în Finanțe cât și în Drept, beneficiind de mai multe calificări academice de prestigiu și de o puternică marcă personală, Ramona Jurubiță este una dintre cele mai influente femei de afaceri din România, recunoscută de publicațiile de business emblematice, inclusiv Forbes Romania și Business Magazine.


This will close in 0 seconds

Michael Schick, Head of office, ETAF

As the Brussels-based Managing Director of Bundessteuerberaterkammer since 2013, Michael oversees an organization that champions over 100,000 German tax law professionals, or "Steuerberater." His role is akin to that of a key player in the Bundesrechtsanwaltskammer, Germany's federal bar association.

Michael simultaneously serves as the Head of Office for the European Tax Adviser Federation (ETAF), amplifying the voice of 250,000 tax professionals across the EU. With years of hands-on experience interacting with EU institutions, he is a seasoned advocate at the highest levels of policy-making.

Known for his excellence in lobbying and as a thoughtful discussion partner, Michael is a well-regarded figure in the European tax law community. His dual roles and proven representativity make him a go-to authority on tax law and advocacy.


This will close in 0 seconds

Diana-Gabriela Vochin, Ofițer de poliție judiciară în cadrul Serviciului tehnic – Biroul de analiză a informațiilor și investigații financiare, Direcția Națională Anticorupție

Diana-Gabriela Vochin este expert în domeniul investigațiilor financiare și combaterea criminalității economice, având o experiență de peste un deceniu în domeniu. Și-a început cariera ca ofițer de poliție în Serviciul de Investigare a Fraudelor din cadrul Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, evoluând ulterior în cadrul Grupului de lucru pentru combaterea și documentarea infracțiunilor de evaziune fiscală și spălare de bani. Între 2015 și 2022 a ocupat poziții de conducere în cadrul Biroului Investigații Complexe din Serviciul de Investigare a Criminalității Economice al Direcției Generale de Poliție a Municipiului București. În anul 2021 a urmat programul de perfecționare pentru ocupația de expert fiscal, organizat de CECCAR. În perioada iunie 2022 – iulie 2023 a participat ca expert pe termen lung în cadrul EU Anti-Fraud Programme "Ten for Bucharest", ale cărui obiective generale sunt protejarea intereselor financiare ale Uniunii Europene prin sprijinirea acțiunilor de combatere a neregulilor, fraudei și corupției care afectează bugetul UE, sprijinirea asistenței reciproce între autoritățile administrative din statele membre ale UE, asigurarea aplicării corecte a legislației în materie vamală și agricolă prin sprijinirea cooperării între autoritățile administrative din statele membre ale UE și Comisia Europeană. Din iulie 2023, Diana-Gabriela Vochin s-a alăturat Direcției Naționale Anticorupție, unde lucrează în Biroul de Analiză a Informațiilor și Investigații Financiare.


This will close in 0 seconds

Elena-Ecaterina Chivu,
Președintele Consiliului superior al CECCAR

Elena-Ecaterina Chivu este președintele Consiliului superior al CECCAR începând din aprilie 2022.

Are o experiență de aproape 30 de ani în domeniul financiar-contabil, cu precădere în domeniul întocmirii situațiilor financiare și al fiscalității.

Timp de un deceniu a lucrat ca inspector fiscal în cadrul AJFP Galați, iar apoi ca liber-profesionist contabil în cadrul propriei societăți. În perioada 2012-2022 a deținut funcția de președinte al Consiliului Filialei CECCAR Galați.


This will close in 0 seconds

Răzvan Boștinaru, personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor în cadrul Direcţiei de Prevenire a Criminalităţii, Ministerul Justiţiei

Răzvan Boștinaru este personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor în cadrul Direcţiei de Prevenire a Criminalităţii, Ministerul Justiţiei, din decembrie 2016. A fost implicat în elaborarea Strategiei Naţionale împotriva Criminalităţii Organizate 2021-2024 și este membru supleant în comitetul de monitorizare al acestei strategii. De asemenea, a reprezentat România la diferite forumuri internaționale, în special în cadrul Organizației Națiunilor Unite și Uniunii Europene, unde a împărtășit perspective și bune practici privind prevenirea şi combaterea criminalității organizate.


This will close in 0 seconds

Florin Toma, Președinte Accountancy Europe (2019-2020)

Florin Toma is former President of Accountancy Europe, where he had the opportunity to delve into the ever-evolving financial landscape of our continent.

He is a Partner at JPA Romania, a part of the international JPA network of firms. Florin is advising SMEs, family-owned enterprises, and even listed companies in his professional capacity.

Educationally rooted in Bucharest, his perspective is a blend of local expertise and international best practices.


This will close in 0 seconds

Mirela Păunescu,
conf. univ. dr.

Mirela Păunescu este conferențiar universitar în Departamentul de Contabilitate și Audit din cadrul Facultății de Contabilitate și Informatică de Gestiune, ASE, doctor în Contabilitate cu peste 20 de ani de experiență academică, practică și de cercetare în domeniul contabilității și fiscalității.

Absolventă a Facultății de Contabilitate și Informatică de Gestiune, Mirela și-a completat studiile cu un program de master în contabilitate și audit din cadrul aceleiași facultăți, precum și cu  un master în limba engleză, „Research and Teacher Education for Business & Economics (EDU-RES)”, organizat de Facultatea de Relații Economice Internaționale, ASE. Studiile economice au fost întregite de cele juridice, obținând diploma de master în „Drept fiscal” în cadrul Facultății de Drept a Universității din București. De curând, Mirela a finalizat un program MBA în SUA.

Mirela are diverse certificări profesionale internaționale care îi folosesc în experiența practică, este formator pentru profesioniștii contabili și stagiarii CECCAR și reprezintă profesia în diverse organisme internaționale. Activitatea ei publicistică s-a concretizat în numeroase cărți și articole despre contabilitate financiară, audit și fiscalitate ca autor sau coordonator. Printre temele de interes se numără raportarea financiară și de sustenabilitate, fiscalitatea sau serviciile de asigurare.


This will close in 0 seconds

Daniela Teodoru, Director general în cadrul Direcției Generale Coordonare Control Fiscal, Agenția Națională de Administrare Fiscală

Lucrează în administrația fiscală din anul 1994, desfășurându-și preponderent activitatea in domeniul controlului fiscal. În prezent, ocupă funcția de director general în cadrul Direcției Generale Coordonare Control Fiscal. Este expert contabil din 2004, consultant fiscal inactiv din anul 2007 și auditor financiar din anul 2008. Pe parcursul activității desfățurate în administrația fiscală a participat la diverse proiecte legislative în domeniul fiscal (proceduri de inspecție fiscală), proiecte de modernizare și digitalizare a administrației fiscale (SAF-T, E-Factura, E-Transport, SPV, BigData), la numeroase cursuri de perfecționare profesională în țară și străinătate și schimburi de experiență cu diferite organisme internaționale (UE, OECD, FMI, Banca Mondială). Daniela Teodoru este lector la cursurile de formare profesională a personalului din cadrul ANAF pe diverse teme (inspecție fiscală, managementul schimbării, coaching de performanță).


This will close in 0 seconds

Sia-Nicoleta Jiru, Director în cadrul Direcției Generale Coordonare Control Fiscal, Agenția Națională de Administrare Fiscală

Sia Nicoleta Jiru lucrează în administrația fiscală din anul 1994, desfășurându-și activitatea în domeniul controlului fiscal. În prezent, ocupă funcția de director în cadrul Direcției Generale Coordonare Control Fiscal. Este consultant fiscal inactiv din anul 2007 și membru al Consiliului Superior al Camerei Consultanților Fiscali din anul 2022. Pe parcursul activității desfășurate în administrația fiscală a participat la diverse proiecte legislative în domeniul fiscal (proceduri de inspecție fiscală), proiecte de modernizare și digitalizare a administrației fiscale (SAF-T, E-Factura, E-Transport, SPV, BigData), la numeroase cursuri de perfecționare profesională în țară și străinătate și schimburi de experiență cu diferite organisme internaționale (UE, OECD, FMI, Banca Mondială). Sia Nicoleta Jiru este lector la cursurile de formare profesională a personalului din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală pe diverse teme (inspecție fiscală, managementul schimbării, coaching de performanță).


This will close in 0 seconds